Przyjęto rozróżnianie treści i formy obrazu fotograficznego, pomimo że dwu tych elementów nie sposób rozdzielić. Forma mówi, jak tego dokonano. Forma to środki czy zespół środków użytych przez fotografa to sposób widzenia autora. W pewnych okolicznościach, głównie w fotografii reporterskiej treść nabiera wartości pierwszorzędnej. Reporterom wybacza się niekiedy nawet poważne błędy formalne. Współcześni nowatorzy ceniąc bardziej formę, tworzą niekiedy obrazy o treści głęboko ukrytej, trudno zrozumiałej, bądź wręcz nieistniejącej. Uczulenie na istotne wartości świata i życia, wrażliwość na malownicźość krajobrazu, poczucie właściwego, etycznego postępowania wskaże fotoamatorowi najbardziej właściwy kompromis. Poza sferą rozważań pozostawiamy te przypadki, gdy fotografia profesjonalna w świadomej symbiozie z malarstwem czy grafiką, czy też służąc scenografii, reklamie, propagandzie etc. przybiera formy wyjątkowe i odrębne.
