Pozwala to na zdobycie przez fotoamatora doświadczenia, chroni przed niepowodzeniami i omyłkami, uczy systematyczności. Warto wiedzieć, że w skali DIN zastosowano następujący układ: każde kolejne 3 DIN oznaczają w przybliżeniu dwukrotnie większe uczulenie emulsji. Przykład: film 18 DIN jest dwa razy czulszy od błony 15 DIN. Film 27 DIN jest cztery razy czulszy od filmu 20 DIN. Znajomość tej zasady pomaga w obliczeniu czasu naświetlania. Wbrew pozorom fotografowanie w tropikach wymaga stosowania negatywu o dużej czułości, cechuje go bowiem mniejsza kontrastowość. Przy powiększaniu zastosowano papier o gradacji „specjał” Pomijamy omówienie problemu filmów „ślepych”, nieuczulonych na barwy czy też tzw. ortochromatycznych, słabo uczulonych na kolor czerwony. W codziennej praktyce amator nie stosuje już innych filmów, jak tylko wszech barwoczułe (panchromatyczne). O wyjątkach od tej zasady będzie mowa w innym artykule strony.
