W dobrze dobranym otoczeniu, takim jak pustkowie nadmorskie czy nieuczęszczana plaża, modelka znajdzie się w warunkach naturalnych. Z jej postacią współgrać będzie słońce, powietrze i wiatr a to może doprowadzić do powstania obrazu subtelnie i logicznie powiązanego z krajobrazem. W fotografii aktu należy próbować różnych rozwiązań technicznych, takich jak teleobiektyw, przesadnie krótka ogniskowa, jak zdjęcia całej postaci czy też eksperymentalny wybór fragmentu ciała. Doświadczenia te doprowadzą do obrazów surrealistycznych, a nawet groteski czy abstrakcji, co być może okaże się interesujące. Ważną rolę odegra światło reflektorów. Miękkie rozproszone światło łagodnie modeluje bryłę postaci. Ostre wprowadzi element niepokoju, podkreśli fakturę skóry, odbierze realność kształtom ciała. W tło można wprowadzić różne elementy półtonów lub ukazać je, np. w głębokiej czerni. Wprawne operowanie poszczególnymi reflektorami i konieczna w tym przypadku wyobraźnia plastyczna stworzyć mogą tysiące różnych możliwości i rozwiązań. Od pełnego światła, poprzez całą gamę półtonów, aż do soczystych cieni. Fotografowanie aktu wymaga od fotografującego dużego taktu, zmysłu estetycznego i osobistej kultury, poczucia smaku i umiaru. Nie kryjmy, że na wystawy fotografii artystycznej trafiają akty tylko najwybitniejszych autorów. Początkującym fotoamatorom odradzamy fotografię aktu w kolorze. Akt jako trudna i niekiedy ryzykowna kompozycja, wymaga szczególnych opracowań negatywu i pozytywu. Jest to skomplikowane w negatywie kolorowym, a niemal niemożliwe w slajdach. Pisaliśmy już o tym, że w fotografii nie barwa naturalna jest celem, do którego dąży ambitny fotograf, lecz reżyseria barw aktu, a to już wysoka „szkoła jazdy”.
