Pion czy poziom, winien sobie zdawać sprawę przede wszystkim fotoamator przygotowujący przezrocza. Wywołany slajd może, poza nielicznymi wyjątkami, być albo wyświetlany, albo iść do kosza. Obserwowanie wybranego tematu w celowniku winno być szczególnie staranne, wybór pionu czy poziomu dokonany świadomie, po wnikliwej ocenie. Stosunkowo w najlepszej sytuacji znajdują się posiadacze kamer o kwadratowym formacie 6><6 cm; z ich negatywów łatwo będzie wybrać pion lub poziom w późniejszej obróbce laboratoryjnej Mistrzowie fotografii starej daty, opierając się na normach estetyki sięgających korzeniami dawnych czasów, stworzyli pewne zasady, nazywane dziś kompozycją klasyczną. Można je nie doceniać, a nawet wyśmiewać. Warto jednak poznać. Jeżeli nie w tym celu, ażeby zgodnie z zaleceniami kompozycji klasycznej budować współcześnie obrazy fotograficzne, to choćby dlatego, by ułatwić sobie myślenie. Nie docenialibyśmy piękna poezji K.l. Gałczyńskiego, gdybyśmy nie znali fraszek J. Kochanowskiego. Cóż powiedzielibyśmy o kształcie warszawskiego dworca centralnego, gdybyśmy nie wiedzieli o tym, że kiedyś budowano akropole.
