Selective Focus Photography of Woman Using White and Black Slr Camera

KIEROWANIE ŚWIATŁEM DZIENNYM

Trudno sobie wyobrazić, by znalazł się mocarz zdolny do poruszenia słońca, już raz wstrzymanego przez Mikołaja Kopernika. A jednak wprawny fotograf słońcem kieruje. Mówiąc ściślej, w umiejętny sposób dostosowuje się do jego przeróżnych pozycji przyjmowanych podczas codziennej wędrówki od wschodu do zachodu i trafnie wybiera porę dnia oraz kierunek padania promieni słonecznych, najbardziej odpowiedni do wykonania danego zdjęcia. Fotograf korzysta w większości przypadków ze światła odbijającego się od wszelkiego rodzaju przedmiotów. Rzadziej fotografuje samo źródło światła, np. słońce leżące nisko nad linią horyzontu. Odbite światło staje się widoczne dla oka ludzkiego, a także dla światłoczułej emulsji, którą powleczone jest podłoże błony fotograficznej.
Plenerowe zdjęcia na materiale barwnym wykonuje się niemal wyłącznie w dni słoneczne, w pełni oświetlenia. Barwy w promieniach słońca są klarowne, soczyste i pełne. Fotograf „czarno-biały” będzie bardziej kapryśny. Wie o tym, że niektóre tematy plenerowe wymagają pełnego słońca, inne „wyjdą” korzystniej, gdy tarczę słońca przysłonią przelotne obłoki. Podajemy przykłady: przy dalekich widokach i architekturze korzystniejsze jest pełne słońce. Mały fragment wnętrza lasu czy portret w plenerze wymagają światła rozproszonego. Grupy ludzi np. na plaży można fotografować w pełnym słońcu, ale tylko we wczesnych godzinach porannych lub późnym popołudniem; południowe, pionowo padające promienie, oświetlają brzydko czubki głów. Nie są to oczywiście obowiązujące wzory.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *