Wnętrza bez widocznych źródeł światła

Naświetlenie wskazane przez światłomierz dwukrotnie zwiększyć, a więc albo przedłużyć o jedną wartość czas naświetlania, albo powiększyć o jedną wartość otwór przysłony. Slajdy: przy przewadze kolorów jasnych wskazane jest zmniejszenie otworu przysłony o pół wartości, względnie nawet o całą jedną wartość to znaczy zamiast wskazanego otworu oznaczonego symbolem 11 ustawić wskaźnik przysłony w połowie między 11 a 16, lub (wyjątkowo) na 16, przy przewadze kolorów ciemnych należy postąpić analogicznie, zwiększając otwór przysłony o pół lub o całą wartość, fotografując krajobraz w dzień pochmurny, zwiększyć otwór przysłony o całą, lub o półtorej wartości, zależnie od tego, czy w polu widzenia przeważają barwy jasne, średnie czy ciemne, fotografując motywy o dużych kontrastach, mierzyć miejsca oświetlone, nie stosować średnich arytmetycznych, jak przy fotografii czarno-białej. Na koniec powtórzmy kilka generalnych zasad. W fotografii czarnobiałej istnieje pewna tolerancja światłoczułości emulsji negatywu. Stąd łatwość w usuwaniu niewielkich nieprawidłowości naświetlenia przy ostatecznej obróbce zdjęć. Niektórzy praktycy powiadają: jeśli się wahasz czy naświetlić 1 /100 s czy 1 /50 s, naświetl 1 /25 s co tylko częściowo popieramy. Natomiast zbyt skąpego naświetlenia nie poprawi się już niczym, negatyw będzie bezużyteczny. W odróżnieniu od czarno-białej, fotografia barwna wymaga bezwarunkowo precyzyjnego naświetlenia.

Cześć, mam na imię Magdalena i jestem absolwentem pewnej uczelni wyższej. Od wielu lat głównym tematem moich zainteresowań jest kultura i sztuka, czym też chciałabym się tu z wami podzielić!